W komplecie z napędem
W każdym garażu niezbędna jest szczelna, solidna i - w większości przypadków - ocieplona brama. Na początku trzeba zdecydować, jaki sposób otwierania będzie dla nas najwygodniejszy i od razu zamówić wybrany model z automatyką, ułatwiającą korzystanie z garażu. Potem konieczny jest fachowy montaż i regularny serwis.
Minimalne wymiary otworu na bramę w garażu to 200 cm wysokości i ok. 230 cm szerokości - gdy pomieszczenie jest jednostanowiskowe - oraz 500 cm, gdy na dwa samochody. Aby wjazd był komfortowy, warto kupić bramę nieco szerszą i wyższą, jeśli np. posiadamy lub planujemy nabyć SUV-a.
Bramę najlepiej dobrać już na etapie budowy garażu. W zależności od liczby samochodów, trzeba odpowiednio dostosować otwór. Przy dwóch autach i dwóch bramach, wnętrze musi być przedzielone słupkiem. W wariancie z jedną szerszą, konieczne będzie wykonanie bardziej wytrzymałej, lepiej zbrojonej belki żelbetowej nadproża.
Obecnie najpopularniejsze są wersje segmentowe górne. Ale do wyboru są jeszcze modele uchylne i rolowane oraz rozwierane - najrzadziej zakładane. Każdy typ powinno się dopasować do cech garażu, a także kształtu i wielkości podjazdu.
Nie bez znaczenia jest też estetyka bramy. Najczęściej rodzaj wykończenia dobiera się do stolarki okiennej i drzwiowej. Najwygodniej wszystkie te elementy zamó...
Aby przeczytać cały artykuł,
kup dostęp do Budujemy Dom online
kup dostęp do Budujemy Dom online
Uzyskasz dostęp do całego archiwum magazynu Budujemy Dom,
wydań specjalnych oraz miesięcznika Czas na Wnętrze