Nawierzchnia podjazdu
Podjazd przed domem oraz miejsce postojowe na samochody warto utwardzić, by w okresie suszy ich ruch nie powodował wzbijania się kłębów pyłu i kurzu, a w deszczowych i zimowych porach roku nie powstawały kałuże. Dobrze jest wybrać właściwy materiał nawierzchniowy, aby nie wnosić do budynku błota lub piasku.
Najwygodniej utwardzenie wszystkich nawierzchni potraktować jako część prac związanych z kompleksową aranżacją ogrodu i powierzyć to architektowi krajobrazu. Nie tylko prawidłowo zaplanuje on wielkość podjazdu oraz przebieg chodników, ale dobierze materiał spełniający oczekiwania inwestorów, pasujący do elewacji i przyszłych nasadzeń.
Odległość od bramy wjazdowej do garażu i miejsca przeznaczonego na parking samochodów może wynosić kilka lub kilkadziesiąt metrów. Długość ta w największym stopniu wpływa na koszt jego utwardzenia. Wygodny podjazd powinien mieć przynajmniej 3 m szerokości. Na małych działkach wytycza się go jako krótki prostokąt, na dużych - prowadzi po łuku, formując zatoczkę bądź rondo. Na każdej posesji dobrze jest zaplanować też jedno albo dwa miejsca parkingowe na auta gości. Średniej wielkości auto osobowe zajmuje powierzchnię 2,5 × 5 m, a do zawracania potrzebuje przynajmniej 6 × 6 m.
Przy wyborze nawierzchni powinno się wziąć pod uwagę przewidywane obciążenia,...
Aby przeczytać cały artykuł,
kup dostęp do Budujemy Dom online
kup dostęp do Budujemy Dom online
Uzyskasz dostęp do całego archiwum magazynu Budujemy Dom,
wydań specjalnych oraz miesięcznika Czas na Wnętrze