Z czego zbudować podjazd?
3/2020
17-22 minuty
Utwardzone podłoże przeznaczone do ruchu pojazdów przede wszystkim musi być bezpieczne, stabilne i trwałe w zmiennych warunkach atmosferycznych. Powinno też pasować do ścieżek i chodników na posesji oraz kolorystyki i architektury domu. W większości przypadków na wybór nawierzchni na podjazd największy wpływ mają cechy użytkowe, cena materiału i koszt jego ułożenia.
Odległość od bramy wjazdowej do garażu i miejsca do parkowania samochodów na prywatnej posesji może wynosić kilka lub kilkadziesiąt metrów. Długość podjazdu w znacznym stopniu wpływa na koszt jego utwardzenia. Poza nim niezbędna jest powierzchnia do manewrowania autem, umożliwiająca wygodną zmianę kierunku przy wyjeżdżaniu z garażu. Do zawracania samochodem osobowym należy zaplanować miejsce o wymiarach przynajmniej 6 x 6 m.
Przy wyborze nawierzchni trzeba wziąć pod uwagę przewidywane obciążenia, szczególnie jeżeli oprócz aut osobowych cyklicznie poruszać się po niej będą auta ciężarowe, dowożące płynny gaz, olej opałowy i opróżniające szambo. Długie podjazdy, które wykorzystywane będą głównie jako drogi przejazdowe, można wykonać w wersji oszczędnej - w postaci dwóch pasów nawierzchni o szerokości przynajmniej 60 cm biegnących w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół samochodu.
Rodzaj materiału na trakt trzeba też dostosować do warunków terenowych i rodzaju podłoża. Przy dojeździe d...
Aby przeczytać cały artykuł,
kup dostęp do Budujemy Dom online
kup dostęp do Budujemy Dom online
Uzyskasz dostęp do całego archiwum magazynu Budujemy Dom,
wydań specjalnych oraz miesięcznika Czas na Wnętrze